Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Tessa Bos - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Tessa Bos - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

23 Februari 2013 | Laos, Luang Prabang

Daar zaten we dan, in het vliegtuig. Maar niet zoals gewoonlijk naar huis, we gingen naar Laos. Onze eerste bestemming was Vientiane. Dit was een prima stadje voor een paar dagen, waar we sliepen in een hostel zonder ramen maar wel met gaas. We hebben hier onze eerste massage genomen: traditionele Laos massage. Veel drukwerk en kraken maar het was lekker ontspannend! Ook hebben we hier de Wat Sisaket tempel bezocht. Dit is de oudste tempel in Vientiane en beschikte over duizenden mini boeddha's.
Na 2 dagen vertrokken we met een bus vol Aziaten naar Vang Vieng. Bus vol? Nee hoor, krukjes in het middenpad en vol stoppen maar! Tussendoor hadden we kleine tussenstops waarbij de ramen van de bus open gingen en je eten en drinken kon kopen van de mensen die daar liepen. Eenmaal in Vang Vieng aangekomen werden we op een 'afgelegen' plek gedropt. We dachten "oh help wat nu weer?". Maar toen we meteen op weg waren naar The Blue Lagoon en de Topsukham cave, zagen we een gezellig stadje. Een bamboobrug en een hobbelweg later, kwamen we aan bij een backpackersplaats. We kozen er eerst voor om de klim van 200meter aan te gaan en de grot te bekijken. We waren eigenwijs om geen lampje mee te nemen, maar gelukkig mochten we met een australiese man mee. Als aapjes gingen we door de grot en wat was het mooi! De grot glom als je er met licht op scheen. Daarna hadden we wel een frisse duik verdiend dus sprongen en schommelde in The Blue Lagoon, heerlijk! S'avonds gingen we zoals thuis onder het eten, bankhangend tv kijken. In relaxte banken kon je eten onder het genot van Friends afleveringen, heerlijk!
De volgende dag gingen we tuben. Dit was niet zo party hardy als wat we hadden verwacht, maar we hebben heerlijk de dag doorgebracht op de tube onder het genot van een heerlijk zonnetje!
Daarna was het alweer tijd voor de volgende stad, Luang Prabang. Dit bleek ook een backpackersplek te zijn. Aangezien we s'avonds aankwamen gingen we eerst eten op de night market waar je voor €1.- je bord vol kan proppen en nog lekker kan smullen ook. Daarna zijn we een drankje gaan doen in de enige club die daar nog open was, Utopia. Maar ook deze bleek om 23.30uur al te sluiten, waarna vervolgens bijna iedereen naar de bowlinghal ging. We geloofde niet dat het echt een bowlinghal was, dus de enige manier om hier achter te komen was om er heen te gaan. En ja hoor, na een tuktukrit met 18 mensen kwamen we aan in de bowlinghal. Dronken mensen die probeerden om wat pionnen om te gooien.. We sloten ons aan bij een groepje en wanneer het potje begon en Gabriella net als eerste gooide, viel het stroom uit. Het leek toch wel echt op een strikeslag en aangezien het de verjaardag van haar was, vind ik dat het een strike was! De stroom ging niet meer aan dus gingen ze sluiten. In het donker op zoek naar ons hostel, maar met ons vrouwenrichtingsgevoel was het gelukt! Daar hebben we nog wat kaarsjes aangestoken en een drankje gedronken met het bowlinggroepje op Gabriella's verjaardag.
De volgende dag hebben we door gebracht met twee Canadese meiden. En gingen we naar de Kuansi Waterfall. Dit was Plitvice in het klein, alleen mocht je hier wel zwemmen. Het was heerlijk en prachtig! Na weer een flinke klim (waarbij we tot de ontdekking kwamen dat alleen wij geen grip onder onze voeten hebben) kwamen we aan op de top van de waterval, echt heel mooi! S' avonds hebben we heerlijk uitgebreid gegeten en de dag afgesloten met een heerlijke cocktail.
Na een regel- en relaxdag, waarbij we ook de night market en de Poushi Wat uitgebreid hebben bewonderd, besloten we de volgende dag door te gaan vanwege slechte weer voorspellingen. Weer met de bus.. maar toch is het altijd weer een verrassing want elke busreis is weer anders. Dit keer belande we in een verende mini minivan, waarbij wij achterin zaten en het gevoel hadden dat we in een achtbaan zaten en regelmatig door de lucht vlogen. Toch bracht deze bus ons veilig in Luang Namtha. Dit werd onze doorreis plek waar we alleen een dag een scooter hebben gehuurd en naar Muang Sing zijn gereden. Dit was een hele mooie rit door de bergen, waarbij je door dorpjes reed. De dorpjes zijn zo klein maar hebben toch allemaal een naam. Het was leuk om te zien dat de meeste mensen het heel leuk vonden dat je langs reed. Zelfs van een high-five werden kindjes heel gelukkig. Ook kwamen we een moeder en dochter tegen die achterop wilden, ach ja waarom ook niet. Het meisje met dooie visjes in haar bak ging bij Gabriella achterop en de moeder, met haar bak vol met enge beestjes waarvan er nog een paar leefden, ging bij mij achterop. Met de bak in mijn rug hoopte ik maar van harte dat de beestjes er niet uit zouden kruipen..
Laos is een ontzettend mooi land, weer heel anders dan Cambodja. Ook hier zie je enige mate van armoede, door kleine kinderen van 3-4jaar die al aan het werk zijn. En dan moet je denken aan, van spullen verkopen aan de deuren van auto's tot blaadjes hakken in de zon. Voor hun waarschijnlijk een gewoonte, maar voor mij onbegrijpbaar.
En nu, ja nu gaan we weer op naar Thailand. Eerst zullen we Noord-Thailand gaan bewonderen, mijn oude vertrouwde stadjes!

• 23 Februari 2013 - 18:45

Jan:

Ik dacht net hoe het Tes in Laos zou gaan! Ik zet de computer aan en een nieuw verhaal! Weer mooie en leuke belevenissen hebben jullie meegemaakt. De plaatjes zijn leuk en een fantastische natuur. Geniet van het bezoek aan je "oude vertrouwde" stadjes in Thailand.

groet

Jan Molenkamp

• 23 Februari 2013 - 19:30

Conny:

Oh Tessa wat maak je allemaal mee, en je beschrijft het ook allemaal zo leuk.
    Ik zit te genieten van je verhaal., echt gaaf.
    Wat een mooie foto's.
    Zo en nu terug naar de bekendere omgeving van jou in Thailand.
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal.
    Liefs Conny

• 24 Februari 2013 - 11:13

Angeline:

Wow Laos klinkt en ziet er prachtig uit!

• 24 Februari 2013 - 13:32

Willem Munnik:

Hoi Tessa,

Ik blijf genieten van je verslagen en de toegevoegde foto's.
    Terwijl ik het lees krijg ik al een beeldvorming. dat maakt het al leuk!
    Zeker als je dan de foto's bekijkt maakt dat het plaatje echt helemaal kompleet.

Ik hoop dat je reis naar Thailand goed verloopt. Natuurlijk is het een uitdaging om daar te komen zonder tegenvallers. Zeker het dorpje waar je met je vader geweest bent zal een verrassing zijn voor de mensen en zeker de kinderen waarvoor je veel betekende. En dan zeker voor je zelf. Het lijkt me prachtig om dat nog eens te mogen beleven. Geniet er van en goede reis beide.

Willem.

• 24 Februari 2013 - 17:25

Marian:

Hoi meiden,

Weer een stukje van de wereld gezien. Wat wordt je kennis verrijkt. Al die culturen, de andere gewoontes en de belegenissen die je hebt met andere backpackers. En nu dan d vertrouwde omgeving. Leuk om op plekken te komen waar je al een keer geweest bent. Kijken of het is veranderd en dan weer naar het project. Best spannend allemaal. Ik hoop dat je nog een aantal bekenden ziet. Veel plezier in ieder geval en blijf genieten. Succes!!!!! Veel liefs, mama XXX XXX XXX

• 28 Februari 2013 - 00:11

Paula:

Tessa! Lief zusje!
    Wat goed om te horen dat je het erg naar je zin hebt in Laos. Dat hebben jullie wel verdiend na die nare ervaringen in Cambodja, waar jullie ook nog eens hele heftige dingen bezocht hebben. Maar dat compenseren jullie nu ruim met het doen van leuke dingen, zoals tuben, scooteren en mooie natuurgebieden te bezoeken. De foto's zien er erg mooi uit.
    Hoe is het nu in Thailand? Al langs geweest bij het project? Veel plezier en geniet ervan met Gab!