Sydney, Canberra, Melbourne - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tessa Bos - WaarBenJij.nu Sydney, Canberra, Melbourne - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tessa Bos - WaarBenJij.nu

Sydney, Canberra, Melbourne

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

19 Mei 2013 | Australië, Sydney

Voor de trouwe lezers, hebben jullie wel in de gaten dat jullie al 3,5 maand mijn leven volgen?? Ik hoop dat jullie het nog steeds leuk vinden om te lezen! Om er weer een andere draai aan te geven, gingen we dan maar op naar het grootste eiland ter wereld, de Down Under, Australië! Na een goede reis van 12 uur kwamen we aan op een redelijk klein vliegveld. Oeh spannend DE Australische douane! Nou niks spannends aan, geen enge honden, geen strenge controle, we mochten zo doorlopen. En daar stond mama dan! Wel raar dat ze je dan op het vliegveld staat op te wachten, maar dan aan de andere kant van de wereld! Samen met Henk (de neef van mijn moeder) stapten we in de auto, op naar zijn huis, waar we de komende dagen zouden verblijven. Het was een uur van het centrum en behoorlijk afgelegen. Het huis was ruim en de tuin was gigantisch. 'S middags maakte we er een wandeling doorheen en waren wel 2 uur bezig en waren nog niet de hele tuin door gewandeld! En wat een rust daar, je kon de buren maar op een paar plekken in de verte zien.
De volgende dag gingen we dan de stad Sydney bewonderen met Henk als gids. Met de boot over de haven van Sydney op naar Manly Beach, wat een prachtig strand! Ik zeg het steeds, maar dit was echt het mooiste strand! Zo blauw en zo schoon! Met een fish & chips was het genieten van het zonnetje. Voor ons een stuk kouder (in Sydney 25 graden , maar als je uit Azië komt met 35 graden, is dat toch even best wel koud!), maar de niet zo benauwde en drukkende lucht was toch wel fijn. De fish & chips vonden de meeuwen ook wel erg lekker. Achter de rug van Gabriella vloog er een omhoog en pikte zo de hele vis van haar bordje, geniet ervan schooiende meeuwen..
Daarna terug naar de stad. En daar was het moment, we legden onze hand op het beroemde Opera House! En ja het is inderdaad een mooi gebouw! Vervolgens liepen we over de Harbour brigde en door de botanische tuinen op naar een knus straatje genoemd 'The Rocks'. Ook hebben we een wandeling door Kings Cross gelopen, een straat vol met backpackers plekjes. Nadat we Sydney by night hadden bewonderd gingen we terug en zagen daar de prachtige sterrenhemel. Ik heb nog nooit zoveel sterren gezien! En volgens hun viel het die avond nog mee met de sterren..

De volgende dag was het tijd om van mijn lieve reismaatje afscheid te nemen. Ik reed haar naar het station. Ja zeker ik ging links rijden, oeh spannend! Gelukkig was het automaat (wauw ik scheurde ze er gewoon voor het eerst allemaal uit bij de stoplichten, Wiehoee!) en na een paar keer de ruitenwissers aan te hebben gedaan ipv het knipperlicht, ging het best goed. Na het afscheid gingen mijn moeder en ik in de auto richting The Blue Mountains. We liepen een mooie route door de bergen en kwamen langs een mooie waterval. Na een twee uur durende wandeling waren we verdwaald.. Volgens de borden was het nog 1.20 min lopen. We kwamen aardige Engelsen tegen en we mochten mee liften. Zo kwamen we bij het Echo point, met de Three sisters, uit. Het was helaas wat bewolkt maar het was alsnog heel mooi! Ook s'avonds toen we er langs reden was het mooi verlicht. De volgende dag op naar Jenolan Caves. We reden op een Australische weg zoals ik dat altijd voor had gesteld, geweldig! De omgeving was ook super mooi! Na vele bochten en smalle straatjes kwamen we aan bij de grotten. Hier deden we eerst een river walk, lekkere wandeling langs het water. Dat werd vervolgend met de Lucas Cave. We werden meteen begroet door een Wallibi! Onze eerste kangoeroe die we zagen! De grot was ook weer heel mooi met veel verschillende 'kunstwerken' erin, welke mooi werden belicht. Het werd al weer bijna donker dus moesten snel terug naar de familie. S'nachts rijden wordt hier niet aanbevolen door de vele beesten die dan ineens oversteken. En dat was te zien, dode beren en kangoeroes langs de kant en pikkedonker op de weg zonder lantaarnpalen! Het scheelt dat er weinig verkeer was, dus konden 25 kilometer met een enkele tegenligger, groot licht aandoen.. Bizar.

Volgende stad stond voor de deur, Canberra, de hoofdstad van Australië. Dit is een stad vol met kunst en echt ontzettend aardige mensen. Net zoals in Singapore vragen ze of ze je kunnen helpen, laten hun stoplicht gewoon twee keer op rood voor je gaan en de buschauffeur helpt je uitgebreid en laat de rest van de bus wel even wachten. Je word ook zo vriendelijk begroet, dat je er zelf ook ontzettend vrolijk van wordt!! Er was een gratis shuttle bus die ons naar de toeristische plaatsen bracht. Normaal gesproken ben ik niet zo van museums en gallerijen, maar hier.. Zo hebben we de National Museum of Australian, National Gallery of Australian en de Nationale Portrait Gallery bezocht. Vooral de gallery had indruk op me gemaakt met veel mooie kunstwerken! Helaas waren fototoestellen niet toegestaan. Maar om jullie een voorbeeld te geven van een soort kunstwerk, scooters in de vorm van slakken. Ook maakten we een bezoekje aan de ambassade wijk, het Parliament House en Australian war memorial. Het oorlogsmonument was ook erg indrukwekkend. Er bleek een heel museum onder te zitten, ook vol met oorlogsvliegtuigen. Ja we hadden wel een goed beeld van Canberra gekregen! Een hele leuke kunststad, waarbij alles ontzettend schoon, netjes en strak is aangelegd.

We vervolgende onze reis door naar Melbourne, de sportstad van Australië. We hadden een super stoere auto (Commodore VS6) gehuurd dus 7 uur scheuren maar! Automaat, cruise control, rustige weg, heb je hier je rijbewijs voor nodig? Eenmaal in Melbourne gingen we de volgende dag ook deze stad bezichtigen. Zo bezochten we de Royal Botanic Gardens, de mooiste van Australië. En dat was die ook! Een gigantisch park vol met veel verschillende soorten bloemen en bomen. Ook bezochten we Federation Square waar de Australian Centre for Moving image was. Hier zag je hoe televisies en films waren ontwikkeld en kon je veel verschillende 'spelletjes' doen om dit te zien, erg leuk! Ook bezochten we de Cathedraal, Carlton Garden, Queens Victoria Market en liepen langs de haven. En niet te vergeten hebben we een bezoekje gebracht aan het enige echte Melbourne Cricket Ground! We deden een tour en hebben het hele stadion gezien, heel erg leuk!

De volgende dag zijn we naar Phillip Island gereden. Deze staat bekend om de wildlife, en of we dat gezien hebben! We begonnen in een opvangcentrum voor koala's. En die zagen we, slapend in een boom! Toen we verder door het park liepen, sprongen er zo ineens verschillende walibi's voor onze neuzen langs! En je kon er ook heel dichtbij komen zonder dat ze weg sprongen. Hierna reden we door naar The Nobbies. Onderweg moesten we oppassen, want op deze weg zaten er walibi's aan de kant van de weg. Ik moest gewoon een keer meemaken dat er in de verte een kangoeroe of walibi (walibi is trouwens een soort kangoeroe maar dan klein) over de weg zou steken. Nou ik kan er al een "check" bijzetten, want dat is gebeurd! Bij The Nobbies zou je zeehonden kunnen zien, maar we konden hier niet lang blijven dus helaas geen zeehonden. We zagen wel een super mooie kust en zonsondergang! We reden verder richting de pinguïn parade. Ja je leest het goed, pinguïn parade. Op het strand waren tribunes neergezet en spotlights op het strand. Heel commercieel allemaal en zonder foto's helaas.. Maar daar kwamen ze dan, de kleinste pinguïns van de wereld! Je zag in eens een klein beestje in de zee, deze strandde aan en waggelde het strand op. Soms alleen en soms in groepen, dus hele parades kwamen langs! Ontzettend leuk en schattig om te zien! Ze zouden op het strand gaan slapen. Nou niks van te merken want toen we richting de uitgang liepen maakte ze toch een geluid! Je zou niet zeggen dat dat uit die kleine beestjes zou komen. Ja deze dag was een heel avontuur en absoluut geslaagd!!
Op naar Tasmanië!

• 19 Mei 2013 - 13:59

Maud:

Wat supergaaf tess! Mis je wel hoor.. Maar geniet er nog maar lekker van, je bent alweer over de helft!

Xxxx

• 19 Mei 2013 - 19:33

Ellen (fyzie):

hoi Tessa, super leuk om te lezen! Ik ben zelf ook 2x in Australië geweest en herken alle plekken die je beschrijft. Echt leuk! Wat ga je na Tasmanie doen? een paar hoogtepunten van mij waren Whitehaven Beach (Whitsunday islands aan de oostkust) en Exmouth aan de westkust. maar alles is eigenlijk geweldig daar. Geniet er van!

• 19 Mei 2013 - 22:02

Paula:

Tessa & Mam! Ontzettend leuk om jullie belevenissen te lezen in Australie! Het zal wel raar zijn om je reismaatje Gabriella nu te moeten missen, maar gelukkig komt mama je nu een maand vergezellen! :) Maak er samen een super avontuur van en veel plezier in Tasmanie!

Liefs, Paula & Ronald

• 20 Mei 2013 - 08:12

Monique Rosbergen:

He buurtjes, wat een belevenissen. Het is echt leuk dat via deze manier mee te krijgen. Nog bedankt voor de kaart, heel leuk! Veel plezier in Tasmanie en ik kijk alweer uit naar je volgende verslag! Groetjes Monique

• 21 Mei 2013 - 09:34

Janny En Jaap:

Hoi Marjan en Tessa,

Heerlijk om zo rond te zwerven en te genieten van alle mooie dingen!
    Het is hier alweer een regenachtige dag dus we zijn wel jaloers op jullie!
    Heel veel plezier samen!

groetjes,
    Jaap en Janny

• 23 Mei 2013 - 20:30

Gonny:

Hoi Tessa en Marian,

Wat ziet het er allemaal mooi uit. Wie weet dat ik toch een keer die kant op moet gaan.
    Leuke verslagen allemaal hoor.
    Mooi dat jullie dit zo kunnen beleven, zoveel moois en lekker iets totaal anders.
    Geniet ze nog verder en stuur wat zon op, kunnen we wel gebruiken.

Groetjes Gonny

• 28 Mei 2013 - 20:18

Jaap En Janny Donselaar:

Hoi Tessa en Marjan,
    Nog even een dagje samen genieten en dan ga jij marjan zo langzamerhand alweer huiswaarts!
    Alsof je niet weg bent geweest! Arie schijnt al aan het poetsen te zijn! Wij houden ramen en deuren dicht
    i.v.m. stofwolken enzo.
    We zien elkaar weer snel en tessa nog veel plezier!