Middle of nowhere, Alice Springs, Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Tessa Bos - WaarBenJij.nu Middle of nowhere, Alice Springs, Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Tessa Bos - WaarBenJij.nu

Middle of nowhere, Alice Springs, Darwin

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

15 Juni 2013 | Australië, Darwin

Daar stapte ik dan alleen in de bus voor de komende 6 dagen. Maar daar zat ik niet alleen, ik moest de bus delen met nog 9 andere en een gids. En dit bleken ontzettend leuke mensen te zijn! Hoe meer dagen er verstreken hoe hechter de groep werd, erg leuk en fijn! Maar ik kwam niet alleen voor een leuke groep, maar wou graag ook wat zien. Daar reden we dan door de middle of nowhere 6 dagen lang.. Ik had verwacht een oneindig zandvlakte te zien, maar dit was het helaas niet. De natuur stond vol bomen, bergjes en verschillende zandondergronden. Eigelijk ook wel beter dan alleen zand, en het was ook erg mooi! Al had je het na 6 dagen wel gezien. Gelukkig was dat niet de enige bezichtiging. Zo kwamen we in een klein dorpje, Cooper Pedy. Hier kan het in de zomer overdag oplopen tot 50 graden en diezelfde nacht afkoelen tot -2. Omdat de mensen dan de hele dag moeten stoken (airco en verwarming) wonen ze onder de grond of in een grot omdat het hier altijd dezelfde temperatuur is (25 graden). In een museum zagen we zo'n nagemaakt huis, geweldig! S'nachts sliepen wij dan ook in een grot om het te ervaren. Het volgende hoogtepunt was het bekende rotsformate, Uluru! Samen met Kaka tjuta, zijn dit de twee belangrijkste 'gebouwen' van de aboriginals. We liepen rond de Uluru (8 km lang!) en we zagen aboriginals tekeningen en hoorde veel over hun cultuur. Erg interessant! Uluru staat er bekend om dat hij rood opgloeid wanneer de zon erop staat, voornamelijk bij zonsopgang. Maar alle verhalen over dat het altijd warm is en de zon schijnt in deze outback, was niet waar. Maar 3% ziet Uluru met regen, en wij hadden dat geluk! Yeah, maar dus ook geen gloeiende Uluru en dat was behoorlijk jammer.. Ook bezochten we een zoutlake. Nou dit leek wel een schaatsbaan van alleen zout, want veel water heb ik hier niet gezien. Heel apart dus. En als laatste bezichtiging zijn we naar King Canyon geweest, ook erg mooi!
Naast deze mooie bezichtigingen was de rest van de tour ook een ervaring. Zelf ons eten maken (bij picknicktafel voorbereiden en eten), hout voor kampvuur verzamelen, vroeg opstaan, en slapen in een swag (hoes met dun matras erin)! Omdat er s'nachts kans was op regen lagen we elke nacht onder afdakjes, maar wel op de grond. Slaapzak in de swag, dicht ritsen en slapen maar! Hopend dat er s'nachts geen enge beesten over je heen zouden kruipen, of in je 'bed' terechtkwamen en je moest je schoenen verstoppen voor de dingo's (wilde honden), die schoenen nogal leuk vinden om mee te nemen.. Gelukkig heb ik van al deze dingen niks gemerkt. Na deze geweldige dagen zat het outback avontuur er alweer op! We kwamen aan bij onze eindbestemming, Alice Springs.

Alice Springs is een klein, maar toch het grootste stadje van de outback en is het middelste puntje van Australië. Hier was niet veel te beleven, behalve dan de aboriginals bewonderen. Wat een volk! De meeste zijn donker getint, lopen op blote voeten, vrouwen dragen rokken, schreeuwen, schooien om van alles en netjes gezegd, ze hebben een erg onprettige geur bij zich. In een winkel vol met aboriginals kan je gewoon niet ademen, wat een lucht.. Dit komt omdat ze op straat leven en dus vaak geen water hebben om zich te wassen of om te drinken. In de echte outback blijken ze soms zelfs kikkers te doden. Dit zijn bepaalde kikkers die water in zich opnemen voor een lange tijd. De aboriginals drinken dan het water uit de kikker.. Ja de verhalen zijn wel erg interessant en de tekeningen zijn ook leuk om te zien.
Na een dag hier te hebben doorgebracht nam ik afscheid van de tourgroep en trok ik samen met een nieuw reismaatje, een jongen uit Engeland, door richting Darwin!

We werden vroeg opgehaald voor een 3 daagse tour met een groep van 16 mensen. Een stuk meer, maar ook wel leuke groep. We reden over de Stuart Highway, een weg tussen Adelaide en Darwin, welke Stuart het eerst heeft genomen. En dat deed die lopend (2 jaar lang)! We kwamen langs bij Devils Marbles, een andere rotsformatie. Ook kwamen we langs Daly Waters. Dit was het eerste internationale vliegveld in Australië, en dat stond dan in de middle of nowhere.. En weet je wat, KLM was het eerste vliegtuig wat daar in 1920 landde, cool hè!
Hoe verder we van Alice Springs afreden, hoe warmer het steeds werd, eindelijk! Zo konden we een lekkere duik nemen in een hotspring en natuur pool in Elsey National Park. Ook genoten we van het mooie weer bij een waterval in het Nitmiluk park. Aangezien het deze nachten wel warm en droog was (het heeft hier nu al een half jaar niet geregend!) konden we eindelijk echt onder de sterrenhemel slapen! Wauw wat was dat mooi!! Na twee heerlijke nachten kwamen we dan aan in Darwin.

Darwin is een erg leuke stad, vol met barretjes, restaurantjes, centrum, hostels en niet te vergeten.. het strand!! Ja het is hier winter maar hier in Darwin betekend dat nog 32 graden en dus strandweer! Na een rustig dagje door de stad en bij het strand te hebben gezeten, gingen we door naar onze volgende tour. Deze bracht ons naar het Kakadu National Park.
Met een groep van 13 mensen stapten we in een truck. We gingen over dirty roads, reden over onaangelegde paden, reden door rivieren en over hobbelpaden. Ja alles kon met deze truck!
In deze dagen hadden we 'natuurlijk' ook prachtig weer. Zo gingen we alle nationale parken af welke watervallen bevatte. Super mooi, heerlijk en genieten! Deze nachten sliepen we in tenten. Nou dat is ook niet alles.. Ik heb geloof ik deze dagen mijn checklijst van wilde dieren zien, helemaal af kunnen vinken.. Zo zag ik een slang (helaas een kleintje, haha maar het was er een) bij de waterval ; ik heb krokodillen gespot toen we met een boot over de Mary River vaarden; en in mijn tent zaten twee mega grote spinnen!! Niet zo'n hooiwagen ding die mama altijd weghaalt, nee deze waren echt Australisch.. Niemand durfde ze weg te halen, omdat je niet weet of ze gevaarlijk zijn. "Ach, zolang ze daar blijven zitten kan je gerust slapen". Nou no way! Gelukkig wou de gids ze wel weghalen, maar dan moest ik de deur openhouden. Met zijn handen probeerde hij ze weg te duwen. Maar toen er één op de grot viel en ik als een idioot door de tent aan het rennen en gillen was, vond hij het nog grappig ook, terwijl hij zelf een aantal keren door de spinnen werd gebeten!
Zelf ben ik behoorlijk leeg geprikt door de muggen die hier in overvloed zijn samen met vliegen, verschikkelijk!
Voordat ik in de spinnentent ging slapen, deden we nog een avondwandeling door de rainforest. Super mooie en leuke dieren gezien, zoals een uil, frogmouth en fire flies! Maar ook nog twee andere grote soorten spinnen, oeh ik griezel er nog van. Nee die nacht was niet mijn beste nacht haha.

Ja zo zit het midden en noorden van Australië er alweer op. Morgen begint dan mijn tocht aan het laatste stukje, de oostkust van Australië!

• 16 Juni 2013 - 08:41

Marian:

Hoi Tessa,

Wat een fantastisch verslag weer. En top dat je je weer erg hebt vermaakt, behalve van de muggenbulten dan. Misschien moet je toch een keer je bloed veranderen, je bent ook zo'n lekker meid. Heb je ook nog krokodillen gezien??? En nu dan de oostkust. Wat flies the time when you have fun. Heel veel plezier daar en niet te diep duiken, anders kom je in de Noordzee uit.