Tasmanië, Great Ocean Road and Adelaide - Reisverslag uit Tasmania, Australië van Tessa Bos - WaarBenJij.nu Tasmanië, Great Ocean Road and Adelaide - Reisverslag uit Tasmania, Australië van Tessa Bos - WaarBenJij.nu

Tasmanië, Great Ocean Road and Adelaide

Door: Tessa Bos

Blijf op de hoogte en volg Tessa

31 Mei 2013 | Australië, Tasmania

Na de grote steden vertrokken we richting Tasmanië. Ik kreeg veel reacties van mensen waarom ik mijn moeder mee nam naar het koudste gedeelte van Australië. Nou ik kan je vertellen, we hebben de hele week heerlijk weer gehad en het was fantastisch! Het Tasmanië avontuur begon in het schattige stadje Hobart, met leuke huisjes, een haven en een klein centrum. Het grootste stadje van Tasmanië, maar ik kan je zeggen dat dit niet zo groot was. Na een dag hier lekker door heen te zijn gelopen en te hebben genoten van de rust, de zon en de heerlijke sfeer, vertrokken we de volgende dag richting Port Arthur. We hadden een camper gehuurd dus toeren maar! In Port Arthur bezochten we het Historical site, de gevangenis. Dit was niet zo levendig als ik in Cambodja had meegemaakt, dus op mij maakte het niet veel indruk. We trokken door via verschillende plaatsen. Ik zou niet alles bespreken want dan word het een lang verhaal. Maar Bicheno was erg leuk. Hier hebben we een heerlijke avond wandeling gehad over de rotsen langs het strand. Daar heb ik nog wat dolfijnen gespot. Ook hadden ze verteld dat er aan de hele kust pinguïns zouden komen. Goede vraag was: 'waar?' We zagen ze niet dus maar op naar huis. Tot we ineens hun geluiden herkende van de vorige pinguïns parade. En ja hoor daar zaten ze! Wat een schatjes! Dit keer hield niemand ons tegen om foto's te maken, dus dat deden we dan ook.. De volgende dag een prachtige route langs meren, de zee, bossen, door de bergen en andere soorten omgeving. Het liefst reden we s'nachts niet zodat we dit niet hoefden te missen. We kwamen aan bij de Bay of fires. Dit was een strand en ook al zo mooi!! Ja we bleven onze ogen maar uit kijken van hoe mooi Tasmanië wel niet was.
We bezochten verschillende nationale parken en allemaal waren ze weer anders. Zo kwamen we bij Tamar Island, wat vooral veel riet had en een zwarte zwanenmeer. Of een route wat ons naar de Wineglass Bay bracht. Nou hier zag ik geen wijnglas in hoor. Misschien zien jullie het op de foto? Maar ondanks dat ook een prachtig uitzicht en wandelroute door de bergen. En uiteindelijk de bekende Lake St. Clair. En ook hier stonden mijn ogen opnieuw versteld hoe blauw het water was! Een hele wandelroute langs dit meer was echt puur genieten. De rust van de omgeving, de vogels die fluiten en dan ook nog een wombat spotten! Ik wou hem graag zien, maar toen ik hem ineens naast me zag maakte mijn hart toch even een sprongetje..
Al sneller dan we hoopten kwam er aan het geweldige Tasmanië avontuur een einde.



Met een andere en grotere camper gingen we op de nachtboot, weer terug naar het vaste land. Nou dat hebben we goed geweten, wat een gewiebel! Maar goed, veilig en wel kwamen we aan in Melbourne. Op naar de volgende tour dagen. Namelijk de toeristen route: 'The Great ocean road'! Ook hier had ik erg naar uitgekeken, en terecht! We reden langs de kust en gewoon overal was het water zo blauw en schoon en de stranden mooi! Helaas wou het zonnetje die dagen niet mee werken, dus ik denk dat het nog mooier was geweest als het helemaal helder was geweest. Maar ondanks dat heb ik absoluut genoten! We hebben de surfers op Bells Beach bewonderd, Erskine Falls, war monument, loch and Gorge en natuurlijk de twaalf apostelen! Ook hebben we the Grampiens bezocht. We deden de route langs de Grand Canyon naar de Pinnacles. Wat een klim over de rotsen door de bergen. Maar het eindpunt was fantastisch! Toch leek elke rots op elkaar en zo namen we de verkeerde weg terug.. We hadden de route richting het dorpje onder aan de berg.. Dat word een flink stuk terug lopen en omhoog! Gelukkig mochten we met een camper meerijden die ons wel even weer bij onze auto bracht!
Ja de Great ocean road was echt prachtig! Daar komt bij dat we het wildlife ook niet moeten vergeten. We zagen een kangaroe dus wij een weiland in, staat daar heel familie kangaroe ons aan te staren, echt geweldig!! En wat zijn ze groot! Ik toch een beetje blij dat ze weg sprongen als we dichterbij kwamen, want sommige hebben echt mensenlengte! Twee nachten achter elkaar stonden we op een camping. De eerste nacht was een stuk rijden naar een afgelegen gebeid. Hier was oppassen geblazen, wat een wildlife op de weg! En ook weer een familie kangaroe wat zomaar oversteekt.. Toch wel echt geweldig, zolang je ze niet aanrijd.. S' nachts werden we wakker van geluiden. Dit waren koala's. Wat een geluid kunnen die beesten maken zeg! We hoefden onze gordijntjes maar open te maken en daar zaten verschillende koala's in de bomen. Ja en voor het eerst zag ik een klimmende, etende en poepende koala. Een keer wat anders dan dat ze alleen maar slapen..
Nacht twee kwamen we ook weer veel dieren tegen op de weg. Dit keer ook emoe's (soort struisvogels). We kwamen op de camping en deze zat vol kangaroes! Ze liepen overal en dus ook bij de douche hokjes. Oké hoe kom ik hier langs? Zelfs toen we s'avonds naar een restaurant gingen zat daar een kangaroe. Deze was wel wild maar bleek daar vaker te komen omdat hij soms eten krijgt. Zo mochten wij hem ook brood voeren door het raam, want als hij hebberig word kon die gevaarlijk gaan doen..



Ja ook hierna kwamen we dan aan het eind van de Great ocean road. Op naar Adelaide! We hoefden alleen over de snelweg. Nou dit was zo aan een stuk rechtdoor en bijna geen auto's te zien! Appeltje eitje. Wel kwamen er af en toe van die stoere trucks langs, dat maakte het nog een beetje leuk. En dan niet te vergeten weer de mooie omgeving waar we doorheen reden.
Adelaide is een leuk knus stadje, net zoiets als Hobart maar dan groter. Hier hebben we lekker door het stadje gestruimeld en om mama's laatste dagje lekker relaxed te maken, gingen we op naar het strand! Het weer werkte ook erg goed mee, dus zonnetje, ijsje, strand en genieten maar! De volgende dag was het helaas alweer tijd om afscheid te nemen van mijn tweede reismaatje.. Mama gaat nu weer richting Nederland en nu ben ik alleen over en daar zal ik het nu mee moeten doen tot het einde! YOLO
Peace out!

  • 31 Mei 2013 - 17:25

    Monique Rosbergen:

    He globetrotter,

    Wat een mooi reisverhaal weer. Genieten hoor. We zullen je moeder morgen weer een warm welkom heten en we zijn ook benieuwd naar haar verhaal.
    Geniet nog van de laatste fase van je trip.
    Groetjes, de buurvrouw

  • 01 Juni 2013 - 19:39

    Marian:

    HoimTessa,

    Leuk die verslagen. Helemaal goed, hoef ik niets meer te zeggen en te schrijven.
    Nu alleen toeren, nou en dat kun je. Dat heb je voor mij al bewezen. Geniet er lekker van,
    Je bent een topper. Bedankt voor de mooie reis die ik samen met je mocht maken.
    Veel liefs, mama XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 20 Maart 2012
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 26255

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2020 - 02 Oktober 2021

Werken op Sint Maarten

28 Augustus 2020 - 02 Oktober 2020

Werken op Sint Maarten

18 November 2019 - 12 December 2019

Argentinië

03 Februari 2013 - 07 Augustus 2013

Droomreis

29 Maart 2012 - 30 April 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: