Indonesie - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Tessa Bos - WaarBenJij.nu Indonesie - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Tessa Bos - WaarBenJij.nu

Indonesie

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

24 April 2013 | Indonesië, Kuta

Het Indonesië avontuur begon op Java in Jakarta. Een drukke stad, maar niet heel bijzonder. Na een dag hier te hebben rondgelopen, gingen we verder met de trein en bus naar Pangandaran. De trein was prima, wel met open deuren, dus je zou kunnen uitstappen wanneer je dat zou willen. Of het veilig is, is een ander verhaal.. De omgeving waar we doorheen gingen was erg mooi! Aangekomen in Pangandaran, bleek het een leuk stadje aan het strand. We bezochten het national park, wat erg op een Nederlands bos leek. Het enige verschil was dat hier apen waren. Dus toen Lianne bijna door een aap werd berooft, gingen we maar snel naar de Green Valley. Op de scooter, over een gatenweg, kwamen we aan bij een mooi stukje natuur met rijstvelden. Verderop was de waterval van de Green Valley. De waterval kwam uit een grot. Toen we daar zwommen merkten we al hoe sterk de stroming van een waterval eigenlijk is. Daarna kwam onze gids op het leuke idee om van de top van de waterval af te springen! En aangezien we hier lekker onze grenzen verleggen, stonden we daar dan met trillende beentjes en adrenaline in ons lijf bovenop de waterval.. Maar wat was dat gaaf!! Je werd meteen meegesleurd dus je moest je daarna snel ergens aan vastgrijpen. Als we er dan vanaf durfde te springen moesten we de waterval ook maar van achteren bewonderen. Dus achter de waterval langs en tada, je bent er achter. Dit was net zo gaaf! S'avonds nog lekker bij het strand gegeten onder het genot van een leuk bandje.

De volgende dag begonnen we onze twee daagse tour. Met een privé auto en gids gingen we op stap. Normaal gesproken zit je de hele dag in de bus, maar nu hadden we tussendoor bezienswaardigheden, dit maakte het een stuk leuker. Zo hebben we in die twee dagen veel gezien: een krater, colour lake, zilversmid, schildersatelier, vogelmarkt, water castle, sultan Palace en tempel van Borobodur. Tijdens deze toeristische plekken werden we veel gevraagd of mensen met ons op de foto mochten. Dit komt door onze blanke huid, dan denken ze dat we supersterren zijn. De eerste paar keer is het grappig, maar als je er later geen zin meer in hebt maken ze gewoon een foto van je.. Wel wilden we al te graag een fotoshoot met drie Teletubbies die er rond liepen!

Onze eindbestemming van de tocht was Yogjakarta. Toen we na een lange dag bij ons geboekte hotel aankwamen, bleek die overboekt. We mochten een ander hotel op hun kosten uitzoeken. Zo kwamen we uit op een 5 sterrenhotel inclusief een heerlijk ontbijt. Wat hebben wij ervan genoten! Dit mag dan wel vaker gebeuren.. Hierna waren we weer fris en fruitig om aan nog een twee daagse trip te beginnen. Dit was weer een normale busreis en wel van 13uur.. Om 23.00uur aangekomen in het plaatsje Bromo, mochten we s'nachts weer om 3.00uur opstaan voor de zonsopgang. Met dikke kleding (want we zaten in de bergen) en onze brakke hoofden, stapte we in een jeep. Na nog een kleine bergwandeling en wat minuten te hebben gewacht, kwam de zon daar dan eindelijk te voorschijn tussen de bergen! Wat een mooi uitzicht! Daarna gingen we nog naar een vulkaan. Na een soort woestijn wandeling kwamen we bij de vulkaan. De wandeling met de ochtendzon en de vulkaan waren prachtig! Ja hier zou ik nog wel een keer zo vroeg me bed voor uit willen komen! Na nog een busreis van 13 uur kwamen we helemaal gesloopt en wel in Bali aan..

Relaxtijd!! Eerst even twee dagen genieten van de zon, chillen bij het zwembad en een lekker kleurtje op doen! We zaten in Kuta, het toeristenstadje van Bali. Veel leuke winkeltjes, restaurantjes en uitgaansleven. Ondanks dat we het hier leuk vonden besloten we naar Lombok te gaan. Vanaf daar konden we makkelijk naar de Gili eilanden. We gingen naar Gili Trawangan. Een lekker rustig mooi eiland met witte stranden. Er hing een relaxde sfeer en doordat het enige vervoersmiddel hier paard en wagen of een fiets was, was het rustig op straat. Ook hier genoten we lekker van de zon! Bovendien hebben we hier, voor Gabriella en mij, onze eerste duik gedaan zonder dat het een cursus was. Het was erg luxe want alles werd voor ons klaar gemaakt. We hoefden ons alleen maar achterover te laten vallen van de boot, om zo in de zee te plonsen. Wauw, in Koh Tao ging er al een onderwater wereld voor ons open, maar hier gingen onze ogen nog verder van open staan! Zo helder water en zulke gave vissen en koraal! Gili staat bekend om de schildpadden, nou en of dat we die gezien hebben! Echt super leuk!!

Na onze relaxdagen, waren we klaar voor een uitdaging. Iets wat we geen van alle hadden bedacht op deze reis, we gingen 4dagen de boot op! Vervoer met de bus, trein, vliegtuig of taxi, nee de boot hadden we nog niet gehad. Met paard en wagen werden we naar de boot gebracht. Wat zou ons te wachten staan? Wat voor boot, groot of klein? Wat voor eten zullen we krijgen, alleen rijst? En belangrijk, zouden we last krijgen van zeeziek? Met plastic zakken vol drinken, lekkers en natuurlijk zeeziek pilletjes stapten we dan ons 'hostel' voor de komende dagen op. De boot had een klein dek, met een overdekt dek wat precies groot genoeg was, een slaapzaal met dunne matjes en waar je bukkend doorheen moest en een squat wc. Hier moesten we het de komende dagen met nog 10 andere mee doen. Drie keer per dag kregen we eten. Het ontbijt was pannenkoek met banaan en de lunch en diner was, ja inderdaad, rijst, nasi of mie met vis of ei. Maar ik moet zeggen dat ik best lekker heb gegeten. Deze dagen hebben we verschillende dingen gezien. Elke dag hebben we gesnorkeld en zijn we aangeland bij eilandjes. Op de tweede ochtend hebben we een enorme berg beklommen en kwamen we uit bij een schitterend viewpoint van de bergen en de zee! De derde en vierde dag bezochten we de Komodo parken. Hier moesten we oppassen voor de komodo's, vorm van krokodillen, die erg gevaarlijk kunnen zijn. Gelukkig hebben ze zich over het algemeen rustig gehouden en kwamen we weer veilig uit de parken. Het zijn wel echt gave beesten om te zien, van een meter afstand dan.. Ook hebben we een aantal dolfijnen gezien die langs onze boot zwommen, dat kan ik ook weer van mijn lijstje afstrepen!
Na vier dagen kan ik je vertellen dat ik erg leuk vond dat we voor deze tour hadden gekozen. Het was weer totaal iets anders en ik voelde me na afloop wel een kleine robinson! We hadden geen douche dus zaten compleet onder het zout omdat we steeds door de zee moesten zwemmen om bij het eiland te komen. We liepen in onze bikini's door de jungle, wasten onze haren onder de waterval en poetsten onze tanden in zee (want ja we hadden geen wasbak..). Nadat we vies maar toch voldaan aankwamen in Flores en een hotel hadden gevonden, was het genieten geblazen! Na vier dagen was een normale wc, een douche, een wastafel en een zacht normaal bed echt heel erg fijn! Ja het avontuur was geslaagd maar nu toch weer terug naar het luxe leventje..

De dag erna vlogen we alweer terug naar Bali. Nog even twee dagen genieten voordat Lianne weer terug zou vliegen naar Nederland. Met een heerlijk zwembad en massages kwamen we weer een beetje bij van het robinsonavontuur. De laatste avond nog even swingen in de club en toen was het tijd om Lianne uit te zwaaien. Heel raar om dan ineens afscheid van iemand te moeten nemen met wie je drie weken lang samen hebt gereisd. Het is nu weer Gabriella en Tessa.
We besloten Ubud te gaan bezoeken, het dorpje waar 'Eat Pray Love' is opgenomen. Wat een heerlijk dorpje is dat! Met hele leuke souvenir winkeltjes, restaurantjes en een heerlijk relaxed sfeertje. Vanaf hier deden we een dagtrip door Bali. Toen zagen we pas hoe mooi Bali eigenlijk is, met rijstvelden en mooie bomen. In deze dag hebben we verschillende dingen gezien zoals een koffie plantage, hotspring, waterval en tempels. Ook zijn we in Ubud nog naar de Monkey Forest geweest, een leefplek voor apen, waar we zelfs net een geboren aapje hebben gezien.
Eenmaal terug in Kuta hebben we ons gewaagd aan een surfles. Dit was best moeilijk, maar hoe leuk als je uiteindelijk op de golf naar het strand toe surft, Wiehoee! Na deze heerlijke weken op Indonesië, keren we weer terug naar Kuala Lumpur, om opnieuw nog een ander stukje Malasie te ontdekken!

• 24 April 2013 - 16:06

Marian:

Hoi Tessa,

Wat zijn jullie aan het genieten!!!! Ik vraag me af of jullie nog wel een keer naar huis willen??? De grenzen verleggen, het avontuur opzoeken! In een woord geweldig. Wat een levenservaring. Ik zou bijna jaloers worden. Geniet er nog lekker van en heel veel plezier!!!
    Liefs mama XXX

• 24 April 2013 - 23:22

Jan Molenkamp:

Hey Tessa,
    Belevenissen, avonturen, spanning en vooral ervaringen opdoen!! Jullie maken het allemaal mee. Geweldig dat jullie het zo naar je zin hebben. Aan de manier waarop je schrijft en verhaalt merk ik dat je gewend raakt aan de cultuur, tradities en gewoontes. Er zit een relaxt randje aan en je geniet van de dingen die je doet.
    Lekker positief hoor!!
    Maak er wat moois van en vergeet niet af en toe een reisverslag te schrijven.
    groet
    Jan

• 25 April 2013 - 17:30

Willem:

Hoi Tessa,

Het blijft genieten van je verslagen.
    Toch zijn er hier ook apen gesignaleerd...BAN apen.... medio augustus.

Groetjes, Willem.

• 05 Mei 2013 - 11:56

Ria Van Middelaar:

Tessa met deze foto's krijg je echt iedereen jaloers.
    Vandaag nog even een rondje met je moeder wezen wandelen.
    Nu ga jij 4 weken met haar op stap, en zij met jou.